منوعات

حصري قراءة رواية ام لاخواتها الفصل الثاني 2 بقلم نورهان اسماعيل

من خلال موقع المجد برس تستعرض معكم في هذا المقال ،رواية ام لاخواتها الفصل الثاني 2 بقلم نورهان اسماعيل ، لمزيد من التفاصيل حول المقال تابع القراءة

رواية ام لاخواتها الفصل الثاني 2 بقلم نورهان اسماعيل

رواية ام لاخواتها البارت الثاني

رواية ام لاخواتها الجزء الثاني

ام لاخواتها

رواية ام لاخواتها الحلقة الثانية

چومانه چومانه چوما 😱😱
مالك يا چومانه بتعيطي ليه
چومانه ،، ماما وحشتني قوي يا چودي
چودي ،، يخربيتك سبتي ايه لي لارين تعمله بصي يا چومانه فاكره لما ماما كانت دايما تقولنا الموت والحي بتاع ربنا واحنا امانه علي الارض وبعدين احنا لازم ناخد بالنا من لارين علشان نفرح ماما في قبرها كفاية عليها ماما وأبوها ماته في نفس اليوم
اللهم صل وسلم وبارك على سيدنا ونبينا محمد وعلى اله وصحبه اجمعين ♥️ ♥️ ♥️
چومانه ،، والله يا چودي أنا زعلت جدا على عمو عمر برضه من وقت ما اتجوز ماما وكان بيعاملنا كويس
چودي ،، الحمد لله
چومانه ،، چودي هو انتي ليه مش بتعيطي وبتفكري كتير قوي بحسك ست كبيره
چودي ،، بابا لما مات يا چومانه ماما كانت بتسيبك انتي مع منه وانا اللي كنت دائما بروح معاها في أي مكان كنت بزعل وانا بشوفها بتستخسر في نفسها كل حاجه علشان خاطرنا خصوصا انها اتجوزت عمو عمر بعد بابا ما مات علي طول ورغم أنه كان بيحبنا جدا بس عمرها ما شيلته همنا كانت بتحب تعدمت على نفسها وبس علشان كده انا اكبر من سني يا چومانه وبتاخدها في حضنها متزعليش يا چومانه وانا مش هسبكم والله وهخليكم احسن بنات في الدنيا وده وعد مني ليكم
لارين ،، يالهوي استغفر الله العظيم شكلي جيت في وقت مش مناسب 🫣🫣🫣
ضحكت چودي وچومانه عليها جدا ولارين طلعت تجري علي حضنهم
استغفر الله العظيم من كل ذنب عظيم ♥️ ♥️
منه من الصاله يلا يابنات الفطار جاهز وطلعه كلهم
منه،، مالكم يابنات عيونكم حمراء كده ليه
لارين ،، تقريبا كده كانه بيفتكره ماما وبابا
منه ،, ابتسمت طيب يلا كله قبل الاكل ما يبرد وبترجع بالذاكرة
نور يا نور انتي يابت
نور مامت البنات ،، مالك يا منه في ايه وبعدين ايه بت دي مش ناويه تلمي نفسك وتراعي فرق السن
منه ،، خدوهم بالصوت صح أنا سمعاكي يااختي عماله تقولي للبنات انتم كنزي وانتم اغلي شي في الدنيا حتي عمر لما جه يتقدملك رغم أنه هو حب عمرك وبابا الله يرحمه جوزك ابو البنات صحيح غصب عنك بس برضو بتقولي لي عمر لو حسيت في يوم ان بناتي مش مرتاحين معاك مش هتردد اني أخرج من حياتك بنت البطه السوداء أنا يعني مش معاكم على الخريطة حضرتك ولا ايه
نور ،، وهي فطسانه ضحك يا هبله انتي بنتي قبل ما تكوني اختي وانتي متأكده أن مفيش فرق بينك وبينهم وانا اه اتغصب على جوازي من ابوهم بس بصراحه مشوفتش منه حاجه وحشه ومش معنا اني لسه بحب عمر وهنتجوز يبقي افكر فيه قبل بناتي بطلي هطل بالله عليكي وتعالي بقي نامي في حضني يا ستي مع البنات ولا تزعلي نفسك ونطت منه في حضنها انتي اغلي شي في حياتي يا نور وانتي نور عيني يا موكه ونرجع للأحداث
چودي،، مالك يا منه
لا اله الا انت سبحانك اني كنت من الظالمين ♥️ ♥️
منه والدموع في عينيها مفيش حاجه يا چودي أنا بس سرحت شويه
چودي وهي عارفه انها افتكرت مامتها طيب بصي بقي يا موكه الشركة اللي ماما كانت بتشتغل فيها أنا هروح اسال علي شغل فيها عمو بدر لما جه العزاء قالي تعالي في أي وقت لو احتجتي اي حاجه وچومانه ولارين لازم يكمله في المدرسة بتعتهم وچومانه تكون مهندسه ولارين محاميه
منه ،، طيب وبنزبل ظابط الداخليه اللي امك كانت بتحلم بيها
چودي ،، اخواتي اهم منه أي حاجه في الدنيا وانا لازم اخد بالي منكم ياخالتو
استوب
منه اخت نورهان مامت البنات عندها 21 سنه مريضه سكر وعندها عجز بسبب حادث زمان مش بتقدر تمشي كتير مامتها اتوفت وهي عندها عشر سنين وباباها اتوفي وهي عندها عندها 15سنه قصيره اصغر من نور بي 16 سنه بس نور عمرها ما اعتبرتها غير بنتها ومرحه جدا وبتعشق عيال اختها وبتعتبرهم اخواتها هي
نرجع للأحداث
چودي ،، ماما كانت دايما بتقول طول ما صحتنا كويسه مش نطلب حاجه من حد وانا مش هقبل اننا نتربي على مساعدة الناس خدي بالك من البنات يا منه عقبال ما اوصل الشركه وارجع وانتي يا لارين بلاش شقاوه لحد ما اجي
لارين ،، حاضر يا چودي بس انا عاوزه مارشيملو
چودي،، حاضر يا ستي هبعت چومانه تجبلك
چومانه وهي بتبصلها كده 🤨🤨 طبعا هتقولي روحي يا چومانه هاتي لأختك مش ليكم
چودي ،، صبرني يارب نفسي تعقلي حاضر هاته انتم الاتنين مع بعض
چومانه ،، اعقل ايه أنا يادوب بعد شهر هبدا في العشر سنين سبتلك انتي العقل
چودي أنا هنزل قبل ما يحصلي حاجه
منه ،، خدي بالك من نفسك يا چودي ياريت كنت اقدر أنا اشتغل
چودي ،، كفاية انك معانه
چودي وهي ماشيه في الشارع وبتسلم على كل اللي يقابلها صباح الفل ياعم الكل
عم ابراهيم وهو صاحب كشك تحت البيت صباح النور على ست البنات بنت الغاليه عامله ايه ياست البنات
چودي ،، الحمد لله عايزه منك طلب صغير
عم ابراهيم ،، بس كده انتي تومري
چودي ،، خد بالك ونبي من اخواتي لحد ما اوصل مشوار بسرعه وارجع
عم ابراهيم ،، بس كده من عيوني يا غاليه
تسلم ياراجل يابركه
لا اله الا الله وحده لا شريك له له الملك وله الحمد يحيي ويميت وهو علي كل شي قدير ♥️ ♥️
ونروح شركه البدر
سلام عليكم لو سمحت مستر بدر موجود
هدير ودي السكرتيره ايوا موجود أقوله مين يا شاطره
چودي ،، شاطره قوليله چودي زكريا عايزاك
هدير ،، ثانيه واحده أبلغه الوو مستر بدر في واحده عاوزه تقابل حضرتك بتقول اسمها چودي زكريا
بدر،، دخليها فورا
چودي ،، صباح الخير يا عمو بدر
بدر ،، اهلا اهلا بست البنات عامله ايه يا چودي وأخواتك عاملين ايه يا حبيبتي
چودي ،، احنا الحمد لله كويسين
بدر،، لسه قاعده مع خالك محمد
چودي ،، لا احنا قاعدين مع منه علشان مش تكون لوحدها وكده
بدر،، ياعني مش علشان مرات خالك
چودي ،، كل واحد حر في حياته
بدر ،، سبحان الله حاسس اني قاعد مع نور سنك صغير بس عقل ماشاء الله
چودي ،، وعلشان أنا عارفه انت بتعز ماما قد ايه كنت عاوزه منك طلب
بدر ،، بس كده من عينيها انتي تومري
چودي ،، أنا عايزة اشتغل عندك
بدر ،، ليه كده يابنتي انتي تفضلي في المدرسة طلباتك انتي وأخواتك وخالتك في رقبتي
چودي ،، معلش أنا عايزة اشتغل علشان احس اني بعمل حاجه لأخواتي
بدر ،، مش بقولك حاسس اني قاعد مع نور عمتن يا ستي مفيش مشكله انتي بتعرفي تعملي قهوه حلوه جدا جربتها لما كنت بزور مامتك وعمك عمر الله يرحمه هشغلك هنا تعملي قهوه ليا أنا بس بس بشرط
چودي ،،اتفضل تكملي تعليمك انتي في سنه سته ابتدائي والامتحانات قربت انتي بتخرجي من المدرسه الساعه 12 واحده تكوني هنا لحد الساعه سته وهعملك مرتب كويس جدا
چودي وهي في قمه السعاده أنا متشكره قوي ليك يا عمو ربنا يخليك لينا طيب ممكن طلب كمان
بدر بابتسامه چودي اللي انتي عاوزاه قولي علي طول
چودي ،، وهي مبسوطه أنا مش عايزه حد يعرف اني بنت عايزه كله يفهم اني ولد علشان انت عارف اننا بنات مش معانا راجل وكده وعلشان اقدر احافظ على اخواتي
بدر ،، الله يرحمك يا نور عرفتي تربي وانا معنديش مشكله يابنتي بس عيب تقولي مش معانا راجل أنا زي ابوكم بالظبط
چودي ،، ربنا ما يحرمنا منك
بدر ،، خدي دول بقي خمس آلاف واعتبريهم اول مرتب
چودي ،، بس دول كتير وانا لسه مش اشتغلت
بدر ،، ملكيش دعوة ويلا روحي لاخواتك وتعالي من بكره
چودي ،، بابتسامة مشرقة حاضر يا اونكل وبتخرج چودي
بدر ،، بعيون دامعه صغيره قوي علي المسئولية دي يابنتي وعندك كبرياء مينفعش يكون في طفله بس هفضل في ضهركم طول العمر وربنا يعني عليكم
عند چودي راحت جابت لي اخواتها ومنه كل اللي نفسهم فيه وطلبات البيت زي ما كانت بتشوف مامتها بتعمل بالظبط وبتروح البيت بتدخل تقول أنا جيت والحاجه بتقعد من أيدها
منه والبنات في نفس واحد يا نهار اسوح 😱

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية ام لاخواتها)

في نهاية مقال رواية ام لاخواتها الفصل الثاني 2 بقلم نورهان اسماعيل نختم معكم عبرالمجد برس

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى