منوعات

حصري قراءة رواية مغامرات ابناء العاصي الفصل السابع والثلاثون 37 بقلم كنزي حمزة

من خلال موقع المجد برس تستعرض معكم في هذا المقال ،رواية مغامرات ابناء العاصي الفصل السابع والثلاثون 37 بقلم كنزي حمزة ، لمزيد من التفاصيل حول المقال تابع القراءة

رواية مغامرات ابناء العاصي الفصل السابع والثلاثون 37 بقلم كنزي حمزة

رواية مغامرات ابناء العاصي البارت السابع والثلاثون

رواية مغامرات ابناء العاصي الجزء السابع والثلاثون

مغامرات ابناء العاصي

رواية مغامرات ابناء العاصي الحلقة السابعة والثلاثون

صعدوا اليهم وهي مازالت مصدومه من كلماته، ألهذا الحد هو مرتبط بهذه المنطقه الشعبيه؟ بل و يريدها ان تستقر هي الاخري هنا معه، دلفوا اليهم لتتقابل عينها بعين والدته التي فتحت لها ذراعيها واحتضنتها بكل حب وفرحه لهما
روقيه: لاء انتي من هنا ورايح هاتقوليلي يا مامي زي غمزه وغزل بالظبط، اومال ايه مش هتبقي مرات ابني، يعني هتبقي بنوتي الصغيره ههههههههه
دانا: ربنا يخليكي ليا يارب
غمزه: الف مبروك النجاح ياحبيبة قلبي و ربنا يهنيكم انتي وعدي يارب
غزل: الف مبروك يا دانا والله لايقين علي بعض انتوا الاتنين
دانا: ميرسي اوي ليكم، ربنا يخليكم ليا، اومال فين زين وفين البنات
غمزه: زين جوه في اوضته مع عاصي والبنات فوق في شقتنا
دانا: طب عن اذنكم انا هادخل اسلم عليه
روقيه: اتفضلي طبعا يا حبيبتي
دقت باب الغرفه ودلفت الي اخيها تحت نظرات ذلك اللذي يقف يستند علي الجدار وهو يضع يديه في جيب بنطاله، فتحت باب الغرفه ورأت امامها اخيها
زين: دانا تعالي يا حبيبتي، الف مبروك
دانا بزعل: ياسلام يا خويا، انت لسه فاكر، طب كنت حتي اتصل بيا
ليصيح عاصي: ههههههههه معلش بقي ماهو كل واحد كان بيطمن علي اللي ليه، مبروك يا دانا
دانا: بقي كده، ماشي ياعم، علي العموم الله يبارك فيك يا عاصي وانت بقي مش هقولك الله يبارك فيك، هه بس
زين: هههههههه طب ماتزعليش اوي كده، حقك عليا يا حبيبتي، اومال انتي جيتي مع مين، بابا ولا عدي
عدي: لاء جات معايا انا وعلي فكره عاصي عايزكم تحت
دانا: طب انا هاطلع فوق عند البنات بقي
زين: ماشي يا حبيبتي اطلعي وانا هبقي اخدك اروحك
اومئت له برأسها وتركتهم وذهبت بعد ان حدقته بنظره لائمه علي كل كلامه معها
زين: مالك انت كمان، مش كنت نازل من هنا مبسوط انها مستنياك عشان تشوفلها النتيجه، ايه اللي حصل
چلس علي المقعد امامهم وهتف بغضب: الهانم مش عايزه تعيش هنا بعد الجواز، عايزه ڤيلا جنب مامي، اختك عايزاني اسيب شغلي في الوكاله واروح اعيش في زايد جانبها واستني بقي المصروف من اخواتي وابويا لحد ما خلص الكليه بعد ٦ سنين، شوفت الهنا اللي انا فيه
عاصي وهو يضحك بسخريه: ههه طب كويس انك جيت عشان تنضم لاخواتك
عدي: انضملكم، ليه في ايه
زين: مش تباركلي يا عدي مراتي جالها عريس
عدي: نعم، ايه إللي بتقوله ده يا زين، انت اتجننت ولا ايه؟
زين: والله زي مابقولك كده، المدرس بتاعها جبلها النتيجه وجيه يخطبها النهارده
عدي: لالالا، اوعي يابني، هو انا ناقص جنان، طب وانت بقي زعلان ليه انت كمان
عاصي: انا، لا ماتخدش في بالك اصل الهانم كانت نازله في اللي الاحتياطي لاختها ولما قولت لابوك هاعمل فرح في الشارع، ثارت وقعدت تعيط زي ما يكون قرصها تعبان
عدي: ههههههههههه فرح في الشارع ايه يا مجنون انت، هو لسه في حد بيعمل افراح في الشارع
عاصي: اه يا جدع كل شباب الجماليه بيعملوا افراحهم في الشارع
عدي: يابني دي بتبقي ليلة الحنه وتبقي كلها شباب بس ولا انت ناوي تعمل كده وتنزلها تقعد جانبك
عاصي: تنزل فين، لاء طبعا دي بتبقي فرحه شبابيه
عدي: زين هو الواد ده اهبل ولا مجنون
زين: من ده علي ده، تعالوا اما ننزل لابويا ونشوفه عايز ايه هو كمان
/////////////////////////ا
صعدت اليهم ودفت لهم غرفتهم وهي حزينه ولكنها تبدل حزنها عندما رأتهم
دانا: ازيكم يا بنات
تيا وليا: داناااااااااا
ليا: كويس انك جيتي تقعدي معانا
تيا: الف مبروك النجاح ياستي، ثم غمزت لها بعينها، والخطوبه كمان
دانا: مش باينلها خطوبه ياتيا، وتنهدت بقلة حيله وجلست علي الفراش
ليا: الله مالك انتي كمان
تيا: اوعي تقولي انك زعلتي انتي وعدي، انتوا لسه مالحقتوش تتخطبوا اصلا
دانا: عدي تفكيره صعب اوي ياتيا، لازم اللي في دماغه هو اللي يمشي
ليا: ليه هو حصل ايه
دانا: يا ستي بيقولي ان احنا قدامنا سنه ونتجوز قولتله ماشي، لقيته بيقولي هيهد ويبني ومش عارفه ايه واكتشف في النهايه انه عايز يقعد هنا في الجماليه بعد الجواز
تيا: مالها بس الجماليه يابنتي، ماحنا طول عمرنا عايشين فيها
دانا: شوفتي انتي قولتي ايه، انا بقي طول عمري عايشه في زايد، عايزاني ازاي بس اعيش هنا، وفي الاخر يقولي احنا لسه في الاول وفكري قبل ما نعمل الخطوبه
ليا: طب ماتزعليش كده، اكيد بابي هيحلها، اومال لو عرفتي الباشا بتاعي ناوي يعمل ايه
دانا: ليه ناوي يعمل ايه تاني سي عاصي بتاعك ده
ليا: الحيوان عايز يعمل فرحنا في الشارع
دانا: ههههههههههههههه ايه بتقولي ايه ههههههههههههه مش معقول، بجد الكلام ده
تيا: هههههه اه بجد ومن ساعتها وهي عامله زي المجنونه وعماله تصرخ
ليا: اسم الله عليكي ال يعني انتي اللي مش زعلانه
دانا: وانتي كمان زعلانه ليه
ليا: هههههههه اصل جالها عريس وزين ضربه وقلب عليها وقعد يزعقلها
دانا: هههههههههه طب والله التلاته مجانين
///////////////////////ا
جلسوا الثلاثه امامه في الوكاله وهتف فيهم بغضب
عاصي: ممكن افهم انتوا ايه الطريقه اللي بتعاملوا البنات بيها دي
زين: عايزيني اعرف ان فيه عريس جاي لمراتي وافرح، طب ماروح اباركلها بالمره
عاصي: يابني ادم وهي ذنبها ايه، عادي يعني موقف وحصل وضربت المدرس، مالوش لازمه بقي تنكد علي نفسك وعليها، وانت يا فقري
عاصي الصغير: مالي انا كمان، انا عايز اعرف اصلا الهابله اللي فوق دي عامله مناحه علي ايه
عاصي: يا حمار بقي في عروسه يتعملها فرح وماتحضروش
عاصي الصغير: مانت عارف ان الافراح دي بتبقي للشباب بس ومفيش بنات بتحضر فيها
ليصيح حمزه: طب ورافض ليه يتعمل فرح في فندق يا حيوان انت
عاصي الصغير: ياعم ماليش انا في جو الفنادق ده
عاصي: ولاااااا بقولك ايه، اظبط كده، قولت عايز تعمل فرح في الشارع قولنا ماشي لكن بنتي لازم يتعملها فرح في اكبر فندق فيكي يا بلد وتلبس احلي فستان فرح، يا كده يا تنسي الجوازه دي من اصله، قولت ايه
عاصي الصغير بهدوء: الله هو انا قولت حاجه، نعملها فرح طبعا بس ماتبقاش عنيف كده
حمزه: هههههههههه نيجي بقي للباشا الصغير اللي لسه ماقرأناش حتي الفاتحه وشكله قالب الدنيا، خير يا استاذ عدي
عدي: لاء اطمن شكلكم مش هتقروها
ليصيح والده الصامت حتي الان: هو لعب عيال ولا ايه ماتتعدل ياض في كلامك كده، مش هي دي اللي كنت بتعيط عشانها، جاي دلوقتي تقول مش هتقرا فتحتها
عدي: ماهي اللي رافضه انها تيجي تعيش هنا بعد الجواز وال عايزه تعيش جنب مامتها
عاصي: وانت مين اللي قالك انكم هتعيشوا هنا بعد الجواز، اصلا انا عامل حسابكم انتوا التلاته، كل واحد في ڤيلا صغيره جنب ڤيلتنا
عدي: وانت مين قالك اني عايز اسيب الجماليه، انا قولتلك اني عايز اهد بيت جدتي وابني مكانه عماره كبيره وهاخد ليا شقتين فوق بعض وافتحهم علي بعض من جوه عشان لا اسيب ابويا ولا شغلي في الوكاله، لكن تيجي انت تقولي ڤيلا وابعد عن هنا، لا شكرا مش عايز واللي ماترضاش بعيشتي دي انا كمان مارضاش بيها
ليهتف زين: الله ما تحترم نفسك ياض وماتنساش انها اختي انت ايه؟ شايفنا بنرميهالك ولا ايه؟
فضالي: بس انت وهو، انتوا هتتخانقوا قدامي ولا ايه؟
وكالة ايه اللي عايز تفضل فيها يا دكتور؟ انت تركز في كليتك وبس وعروستك اصلا مش واخده على العيشه هنا، يبقي ماينفعش تيجي تقولها انقلي حياتك كلها وغيريها عشاني
عدي: اه اركز في مذاكرتي وبس، اتجوزها في الڤيلا اللي اخويا جابهالي واستني بقي كل اول شهر عشان اجي امد ايدي واخد منك المصروف، مش كده؟ وبعدين تعالوا هنا، مانا امي واخواتي البنات طول عمرهم كانوا عايشين في الإمارات، ماقالوش كده ليه؟
عاصي: يابني افهم، امك واخواتك البنات ظروفهم كانت غير كده خالص، دول لما جم الحته هنا كانوا جايين طالبين الحمايه
عدي: اناعارف كل الكلام ده، ماتدخلونيش في حوارت، انا شغلي في الوكاله مش هاسيبه ومش هاسيب ابويا والعماره هاتبنوهالي وده اللي عندي
فضالي: يااخي الله…………… ابوك
/////////////////////////////ا
اخذها اخيها بعد سهرتها مع زوجته وأختها وذهبوا الي ڤيلا ابيهم وداخل السياره دار بينهم هذا الحديث
دانا: بجد يا زين حرام عليك، طب هي ذنبها ايه تزعل منها وتمشي من غير ما تسلم عليها
زين: ماتخديش في بالك يا حبيبتي، هي عارفه اني لما اروق هاكلمها، انتوا بقي ليه قلبتوا علي بعض كده، طب كنت استنوا حتي اما نقرا الفاتحه
دانا: يا زين هو انا لحقت دانا بقوله انا مقدرش اعيش هناك على طول لقيته قلب مره واحده
زين: بصي يا دانا، عدي بالذات مرتبط بأبوه وامه جدا، وابوه اكتر كمان والوكاله من صغره وهو بيشتغل فيها وبصراحه كده عامل زي السمك مايقدرش يبعد عن المايه، وانتي لو بتحبيه يبقي لازم تتقبلي طبعه وتغيري حياتك عشانه
دانا: يا سلام واشمعني انت هاتجيب لتيا ڤيلا
زين: لأني ببساطه مش ابنهم، انا ابن العميد احمد السيوفي يعني مش هاروح اقول لبابا عاصي اديني شقه في الجامليه اتجوز بنتك فيها، فهماني يا دانا
دانا: ايوه يا زين فهمتك وبصراحه انا لما فكرت في كلامه لقيت انه معاه حق وكبر في نظري اكتر عشان مش عايز يسيب شغله في الوكاله وهو بيدرس ويخلي حد يصرف علينا بعد الجواز
زين: عين العقل يا حبيبتي، يبقي لازم بقي تكلميه وتقوليله الكلام ده، عشان هما المفروض جايين يقرأوا فتحتك بكره
دانا: لما نوصل هابقي اكلمه واقوله
//////////////////////////ا
كانت جالسه بجانب خالتها وتحتضن الصغيره علي قدمها
غزل: يابت ماتخافيش داحنا هانعملك احسن فرح وتلبسي احلي فستان كمان
ليا: والنبي تسكتي، ماتجنينيش، انتي مش سمعتي المجنون ابنك قال ايه
جن لما يلخبطك، احترمي نفسك واظبطي بدل ما اظبطك انا :قالها ذالك المشاغب وهو دالف إليهم
ليا: يخرب بيتك انت بتطلع منين، شايفه ابنك يا غزل
غزل: ولا اتلم، احنا مش قولنا هتبطل طريقتك دي معاها
عاصي: استني والنبي قبل ما تعيطي وتنكدي علي امي اللي قاعده جانبك دي، ابقي اجهزي بكره عشان لما ارجع من الشركه هاخدك ونروح نشتري العربيه بتاعتك وبالمره تبقي تشوفي فستان الفرح اللي انتي عايزاه
ليا بفرح وهي تتعلق في عنقه: هيههههههههه يعني هتعملي فرح في فندق يا عاصي
عاصي وهو يحملها بين يديه: هاعملك احلي فرح يا مجنونه، خليكي شاهده يا ماما هي اللي جات في حضني لحدها اهيه، هههههههههههه، وبدأ يدور بها وهي تخبئ وجهها من الخجل في عنقه
////////////////////////////ا
كانت تستعد للنوم في فراشها لتأتيها تلك الرسالة علي هاتفها منه
زين: جهزي نفسك عشان هاجي اخدك بكره عشان تروحي تجيبي عربيتك وتشوفي الفستان وكمان تشوفي الزفته الڤيلا بتاعتك يا هانم
تيا بغضب: زفته؟ لاء بقولك ايه، لو المشوار ده مضايقك كده، يبقي مش عايزه اشتري حاجه ولا اشوف حاجه
زين: مش بمزاجك علي فكره، هاتيجي تشوفي الڤيلا وربنا يقصر الايام دي بقي عشان تبقي بتاعتي واخلص واقفل عليكي ميت باب
تيا بحب بعد ان حدثته: هاتحبسني يعني يا زين؟
زين وهو يكلمها: اه هاحبسك جوه قلبي يا نور عيني، بحبك يابنت العاصي، جننتيني
تيا: مش كنت متفق مع بابي ان جوازنا بعد اول سنه من الكليه ماتعدي
زين: ولا هاستني ثانيه تاني، انا خلاص مش قادر ابعد عنك اصلا
تيا: زين
زين: عيونو
تيا: بحبك اوي
/////////////////////////////////////
امسكت هاتفها وقررت ان تبعث له رساله عبر الواتس اب
دانا: نمت ولا لسه صاحي
عدي: لاء لسه صاحي، انتي ليه مانمتيش لحد دلوقتي
دانا: كنت مستنيه حبيبي يصالحني عشان زعلني منه بس للأسف لقيت نفسي مش غاليه عنده، مش في دماغه اصلا
عدي: انتي في قلب حبيبك، مش في دماغه بس، بس علي فكره انتي تللي زعلتيه مش هو اللي زعلك
دانا: طب وعشان انا زعلته بقوله اني موافقه علي اي حاجه يقولها خاصه بحياتنا سوي
عدي بفرحه وهو يقفز من علي الفراش: بجد يا دانا، قولي والله
دانا: والله يلا تصبح علي خير يا حبيبي
عدي: هههههههههه وانتي من اهله يا حبيبتي، بصي الساعه تسعه الصبح بالظبط هتلاقيني عندك، انا بحبك اوي يا روحي
دانا بفرحه من كلامه: هههه وانا كمان بحبك اوي ياعدي
اغلق معها الهاتف وجري خارج الغرفه بل خارج الشقه وهو يصيح بأسماء اخواته ويصعد علي الدرج بسرعه
/////////////////////////////ا
كان ممدد جسده علي فراشه وهي نائمه علي صدره العاري بمنامه سمراء حريريه قصيره ذات حملات رفيعه جدا ويقرب شعراتها من انفه ليسكره رحيقها الفواح ويقبل كل جزء في وجهها برقه مره وبقسوه مره
عاصي: وبعدين معاكي بقي، هاتعملي فيا ايه اكتر من كده
غمزه: ايه بس يا حبيبي، انا عملت حاجه
عاصي: انتي عملتي كل حاجه، خلتيني احبك واعشقك وسحرتيني وخلتيني ماقدرش ابعد عنك لحظه
واذا به يستمع الي صراخ اخيه من الخارج وقبل ان يقفز من علي فراشه وجده فوق رأسه هو وزوجته وحمزه يقف بالخارج هو والفتايات يتسأل لماذا يصيح هكذا
عدي بصراخ: عاصي قوم انت بتعمل ايه، دانا وافقت اننا نعيش هنا
عاصي بغضب وهو يدثر زوجته المندهشه ممما يفعله اخيها الصغير: ……….. ابوك لأبو دانا، اطلع بره يا حيوان، بره كلكم يا ولاد………………
//////////////////////////////
انها التاسعه صباحا استيقظت من نومها علي صوت والدتها
دارين: دانا قومي بسرعه، عدي تحت في الجنينه، قومي شوفي جايبلك ايه
دانا: يا مامي سيبيني انام شويه
دارين: بقولك قومي يا بنت عدي تحت
دانا: عدي جيه بجد يا مامي، وقفزت من علي الفراش
لتخرج من الغرفه بمنامتها، لحقتها والدتها وهي تصيح
دارين: استني يا مجنونه، هتنزلي بالبدي والشورت كده
وقفت علي الباب وانتبهت لملابسها ونظرت الي والدتها
دارين: يلا يا حبيبتي، ادخلي خدي حمامك بسرعه والبسي وتعالي شوفي المجنون ده جيابلك ايه معاه
دانا بفرحه: طب انزليله انتي يا مامي وانا جايالكم بسرعه، وجرت الي المرحاض واغلقت الباب من خلفها
دارين: هههههههههههه طب يلا بسرعه احنا مستنينك تحت معاه انا وبابي وزين
وبعد اقل من عشر دقائق كانت تقف امام باب الڤيلا الداخلي لتراه امامها
وقفت بجانب والدتها وهي تهتف
دانا: مامي ايه الدب ده ؟؟

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية مغامرات ابناء العاصي)

في نهاية مقال رواية مغامرات ابناء العاصي الفصل السابع والثلاثون 37 بقلم كنزي حمزة نختم معكم عبرالمجد برس

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى