منوعات

حصري قراءة رواية مغامرات ابناء العاصي الفصل الثامن والثلاثون 38 بقلم كنزي حمزة

من خلال موقع المجد برس تستعرض معكم في هذا المقال ،رواية مغامرات ابناء العاصي الفصل الثامن والثلاثون 38 بقلم كنزي حمزة ، لمزيد من التفاصيل حول المقال تابع القراءة

رواية مغامرات ابناء العاصي الفصل الثامن والثلاثون 38 بقلم كنزي حمزة

رواية مغامرات ابناء العاصي البارت الثامن والثلاثون

رواية مغامرات ابناء العاصي الجزء الثامن والثلاثون

مغامرات ابناء العاصي

رواية مغامرات ابناء العاصي الحلقة الثامنة والثلاثون

الخاتمه
وقفت مصدومه بجانب والدتها خائفه مما تراه امامها وتصرخ فيه
دانا: هي دي المفاجأة يا عدي، جايبلي دب يا عدي؟
عدي بدهشه: دب، ده مش دب يا دانا، ده كلب تعالي ماتخافيش
زين وهو يلاعب هذا الكلب: ده حلو اوي يا دانا ماتخافيش منه، ده نوعه طيب جدا ومش شرس
دانا: لاء والنبي، دا شكله يخوف وكبير قوي
احمد: هههههههههه تعالي يا دانا شوفي ده جميل خالص
اقترب عدي منها وامسك يدها
وهتف: عيب عليكي اوي لما تبقي خطيبتي وتخافي انتي مش بتثقي فيا
دانا: اه طبعا بس ده كبير اوي يا عدي، طب اقولك هاتلي واحد صغير اربيه واتعود عليه براحتي
عدي: ههههههههه لاء يا حبيبتي، خطيبة عدي فضالي يوم ما تحب تربي كلب يبقي لازم يكون بالحجم ده
امسك يدها بدأت تملس بها عليه وهي تضحك وتبعد رهبة الخوف عنها
دانا: الله ده حلو اوي يا عدي
عدي: انا بعت جبته ليكي من نيوزلاندا مخصوص وعلي فكره ده هادي جدا ومش بيهجم علي حد لأنه مخصص لمراعي الاغنام بس
احمد: ههههههههه يخرب عقلك يا عدي، ايه يابني ده، انت موسوعة في تربية الكلاب
عدي: مش قوي كده يعني
زين: طب يلا بقي انا هاطلع اجهز عشان نروح نجيب للبنات العربيات بتاعتهم وبعدين يشوفوا الفساتين
عدي: طب يلا يا دانا انتي جاهزه ولا ايه
دانا: ايوه هاروح اجيب شنطتي
احمد: طب تعالي بقي نشرب القهوه سوي عقبال ما ينزلوا
عدي: اتفضل حضرتك
جلسوا سويا ومعهم دارين التي امرت الخادمه بأن تأتي لهم بالفطار والقهوه
عدي: النهارده باليل هايجي ابويا واخواتي عشان يتفقوا مع حضرتك علي كل حاجه ونقرا الفاتحه ان شاء الله
احمد: تمام واحنا هنبقي في انتظارهم يا عدي
عدي: بس انا كنت عايز اطلب من حضرتك اننا في الفرح نكتب الكتاب مع عاصي وليا
احمد: مش احنا متفقين ان السنه دي تبقي خطوبه بس يا عدي
عدي: ايوه يا عمي بس يعني انا مش حابب اني ادخل واخرج معاها كده وكل اللي بينا خطوبه بس
دارين: عين العقل يا حبيبي، وافق يا احمد، عدي كلامه صح
احمد: والله انا شايف انك اكلت عقل دانا ومامتها يا استاذ عدي، موافق يا سيدي طالما بقيتوا اغلبيه هههههههههههه
//////////////////////ا
مازال غافي في فراشه، وقفت بجانبه هي وأخته الصغيره تلكزه في ذراعه حتي يستيقظ لتصيح الصغيره
طمطم: الله هو مات ولا ايه يا ليا
ليا: بعد الشر، اخص عليكي يا طمطم ماتقوليش كده تاني، ماتقوم بقي يا عاصي
طمطم: ما هو اللي مش عايز يصحي
ليا: اقولك روحي هاتي كوباية ماية ساقعه بسرعه
ذهبت الصغيره من امامها ووقفت هي تهتف له: طيب اذا كنت بقي مش ناوي تقوم من نفسك، انا بقي هقومك بطريقتي
لتجده يجذبها من يدها علي صدره وهو مغمض العينين
عاصي: طب فكري تعمليها كده وشوفي هاعمل فيكي ايه
تلجلجت هي من قربه هذا وحاولت افلات يدها من يده
ليا: ايه ده سيب ايدي، اوعي كده
عاصي بعد ان فتح عينه وهمس لها: اسيبها ليه، لسه خايفه مني
ليا: لاء مش خايفه بس ماينفعش تبقي قريب مني كده
عاصي: كلها كام يوم وماحدش يقدر يبعدني عنك يا قلبي
ليا بعد ان افلتت يدها وجلست بعيدا عنه: لاء طبعا ده كتب كتاب بس مش الفرح يعني
عاصي وهو يجلس امامها : طب ايه رأيك نخليها جواز يا حبيبتي
ليا بمشاكسه: لاء يا عاصي احنا متفقين بعد سنه، يبقي بعد سنه عشان كمان نكون جهزنا كل حاجه براحتنا
عاصي وهو يجذبها بجانبه: يبقي ماتفكريش اني هابعدك عني بقي
ليا: لاء ابعد عني
عاصي: بلاش تقولي الكلمه دي، مش عايز اسمعها منك تاني، انا لوبعدت عنك اموت يا ليا وفي حاجه كمان، مش عايز اشوف نظرة الخوف دي في عينيكي مني ابدا
اومئت له برأسها دون ان تتحدث وهي تنظر في الارض
اقترب هو منها وقرر ان يقبلها في وجنتها ولكن الصغيره قررت ان تفصل هذه اللحظه بينهم عندما ولجت اليهم وصعدت علي الفراش من خلفه وبودرها سكبت كوب الماء المثلج فوق رأس اخيها وهي تضحك
طمطم: هههههههههههه هيهه عاثي صحي اخيلا
عاصي بغضب: طمطمممممم يخرب بيت الفصلان
وقفت ليا بسرعه وجذبتها من علي الفراش واتجهت بها للخارج وهي تهتف
_هههههههههه حبيبتي يا طماطم احبك وانتي بتسحبي كده، يلا بقي البس بسرعه، انت غسلت وشك اهو، يلا يلا عشان نروح نجيب العربيه بتاعتي
//////////////////////ا
جلس داخل سيارته ينتظرها واذا بها تظهر امامه ليترجل من سيارته إليها ويمسك يدها بتملك ويفتح لها باب السياره ويجلسها بجانبه والتف حول السياره ليجلس هو الاخر في مقعده ويتولي القياده
زين: مفيش صباح الخير حتي
تيا: لاء مفيش عشان زعلانه منك
زين وهو يمسك يدها ويقبلها بحب: ليه احنا مش اتصالحنا امبارح في التليفون
تيا: بس ماتصالحناش علي انك تمشي وتروح تبات في الڤيلا بتاعتكم وانت زعلان مني علي حاجه انا ماليش ذنب فيها اصلا
زين: كان لازم اروح دانا وماتحاوليش تفتحي الموضوع ده يا تيا تاني عشان بجد بيثير غضبي وممكن اقول حاجه تزعلك
تيا بغضب: هاتقول ايه يعني ها، ما تتكلم قصدك ايه
زين بغضب وصراخ في وجهها: خلاص بقي قولتلك، قفلي علي الزفت الموضوع ده
صمتت بغضب ولم تتحدث ولكن عبراتها قررت ان تتلاعب بمشاعره
زين بهدوء: بطلي عياط ونكد يا تيا لو سمحتي
لم تعطيه جواب واضح ليوقف سيارته بجانب الطريق واذا به يضع يده تحت ذقنها لتلتفت اليه
زين: ممكن اعرف لازمته ايه النكد ده دلوقتي، قولتلك خلاص الموضوع خلص وما تحاوليش تفتحيه تاني، بتنكدي علي نفسك وعليا ليه دلوقتي؟
تيا بشهقات متفرقه: عشان انت جيه في تفكيرك اني ممكن اتكلم او حتي افكر في حد غيرك
زين بهدوء: يا سلام، علي اساس انك دخلتي جوه دماغي وعرفتي انا بفكر في ايه، لاء طبعا يا حماره انا عمري ما افكر في حاجه زي دي
تيا: اومال زعلت مني ليه ومشيت وسيبتني
زين: زعلت عشان غيرت لما فكرت ان الحيوان ده ممكن يكون بصلك او فكر فيكي بطريقه الرجاله بس هما اللي يعرفوها وانتي عارفه انا بحبك اد ايه
تيا: وانا كمان والله ومعرفش هو ليه فكر في حاجه زي كده
زين: خلاص يا حبيبتي اهو غار في داهيه وخد جزاءه كمان قبل ما يمشي دا انا اديته حته بوكس في وشه هههههههههه
لتضحك هي الاخري وهي تمسح عبرتها بطفوله
تيا: طب يلا بقي عشان نروح نشتري فستان الفرح بتاعي
زين: حاضر يا عيوني، امتي بقي اليوم ده يجي عشان نبقي مع بعض على طول
///////////////////////////////////ا
وصلوا جميعا بسيارتهم الي المول بعد ان حجزوا للفتيات سيارتهم وفي احد محلات فساتين الزفاف جلسوا الثلاث شباب ينتظروهم حتي يختاروا فساتينهم
زين وهو يتوسطهم: بقالنا ساعه قاعدين وقبلها ساعتين بيختاروا، هما مش هيخرجوا بقي
عاصي بصوت مرتفع: انا زهقت، بت يا ليا وربنا لو ماخرجتي دلوقتي لدخل اجيبك من شعرك، انا بقولك اهو
عدي: شششش وطي صوتك يا بني ادم، انت فاكر نفسك واقف في الوكاله
زين: هههههههه بس تصدق معاه حق، ما هي حاجه تزهق بصراحه
وقفوا الثلاثه متصنمين عندما رأوهم امامهم
كانت ليا تلبس فستان ذهبي اللون ضيق من علي الصدر يصل ضيقه الي خصرها، منفوش بالتل الذهبي ولكنه كان عاري الصدر وكانت تغطي كتفها وصدرها بشال ذهبي
انتفض عاصي بغضب وامسكها من رسغها لتصرخ هي
ليا: قبل ما تتنرفز ولا تعمل اي حاجه، هيتقفل وهلبس عليه الحجاب والله
عاصي: يبقي ماتخرجيش من جوه اصلا كده ادخلي قدامي،
دلف بها الي داخل بروڤة المحل ووقف امامها ينظر لها
ليا بغضب: خلاص روح هناك انا هاقلعه وابقي شوف بقي الفستان اللي عايزني البسه واشتريه وخلاص
عاصي بهدوء: شيلي الشال ده كده
نظرت له بأستغرب ليجذب هو الشال من علي كتفها ويشير بيده للفتاه التي تعمل بالمحل
عاصي: لو سمحتي الفستان ده ينفع يتقفل من الصدر والكمام بقماش تقيل ومش يبين حاجه
الفتاه: ايوه طبعا يا فندم، ينفع
عاصي: ماشي هنشتريه
اومئت له الفتاه وذهبت حتي تحضر له ما طلبه
ليا: بجد يا عاصي يعني عجبك
عاصي: زي القمر يا بنت اللذينا، انتي هتبقي احلي اميره يوم الفرح
وقفت دانا هي الاخري بفستان وردي اللون ذو اكمام طويله من خامة الدانتيل المنفوش، احب عدي جمالها الهاديء وهو يقف امامها
عدي: بسم الله ما شاء الله، جميل اوي يا دانا
دانا: بجد حلو وانت يا زين ايه رأيك
لم يلتفت اليها، لم يكن معهم اصلا فهو كان يقف كالمسحور امام ملكة قلبه التي كانت تطل له بالفستان اﻻبيض ذو الكرستيلات الفضيه والمنفوش بقوه وذيله الطويل من خلفها
زين وهو يقف امامها ويمسك يدها: مين دي
تيا بمرح: دي حبيبتك تيا
زين وهو يحملها ويحتضنها امامهم جميعا: لاء دي مليكتي انا لوحدي، وصاح وهو يدور بها وسط المحل
_بتاعتي انا لوحديييييي
تيا وهي خجله جدا مما يفعله زوجها: كفايه يا مجنون الناس بتتفرج علينا
زين: ههههههههههه طب يلا روحي غيري بسرعه عشان نروح قبل ماحد يحسدنا بقي
//////////////////////////////////////ا
وبعد مرور شهر بالكامل
اليوم هو يوم عقد قران ليا الذي صمم ذلك العنيد و شاء ان يكون في المسجد الذي يصلي فيه جده، وبعده يقيم ليله فرح للشباب فقط يرقصون فيها ويشعلون الشماريخ علي اغاني المهرجانات
و وقفت الفتيات ووالدتهم وجدتهم ودارين ودانا واسراء وابنتها مي الذين اتوا اليهم ليشاركوهم فرحتهم فوق سطح البيت ليروا كم الشباب الهائل الذين يأتون للمباركه لعاصي وعدي
مي: الف مبروك يا بنات والله المجنون ده عامل فرح جميل، مبروك يا ليا
ليابغضب: سيبوني في حالي، شوفتوا المجنون ده قالع قميصه وبيعمل ايه؟ ده بيرقص بالسيف بتاع بابي وسط الشباب ولا التاني الي بيرقص بالشماريخ ده؟
دانا: ماله ياختي التاني، طب والله شكلهم جميل والفرح حلو اوي
تيا: هههههههههه الحقي يا مامي بصي زين بيرقص هو وبابي وعمو حمزه وعمو احمد
روقيه: الله اكبر عليهم والله الفرح حلو اوي
اسراء: ما شاء الله عليهم، الف مبروك يا غمزه، مبروك يا غزل
غزل: الله يبارك فيكي يا حبيبتي، عقبالك يا مي
غمزه: امتي بقي هنفرح بيكي يا مي
اسراء: هانت شهاب اتفق مع باباها علي اول الدراسه
دارين: الف مبروك ياحبيبتي، ربنا يهنيهم كلهم يارب
وبعد انتهاء الحفل وذهاب كل المدعوين صعدوا جميعا اليهم وهم يضحكون
احمد: والله يا واد ياعاصي كانت ليله حلوه، انا عمري ما حضرت فرح زي ده ابدا ههههههههه
عاصي الصغير: شوفتوا، اهو سياده العميد بنفسه مبسوط بالليله
حمزه: بجد كانت ليله حلوه، مبروك يا حبيبي
عدي: قبل ماتقوله مبروك، تعالي يا زين نقلب الواد ده، ده لم كمية فلوس النهارده
زين وهو يغمض نصف عينه: اه ياض ياعدي، بص متبت علي الشنطه ازاي، ورينا ياض الشنطه دي كده
ليشهر الاخر سيف عمه في وجههم بمرح ويتجه خلف ليا الجالسه وهو يفتح سحاب تلك الحقيبه
عاصي الصغير: اياك حد فيكم يقرب مني، الفلوس دي بتاعت مراتي ياض انت وهو
واذا به يسقط عليها تلك الورقات من فئة المأتان والمائه جنيه ليشهقوا جميعا من كثرتها ويجلس هو امامها علي ركبتيه
عاصي الصغير: الف مبروك يا حبيبتي، دول بالظبط مائة الف جنيه الشباب اللي كانوا جاين ليا، دول كلهم جايين يردوا واجب انا عامله معاهم، عرفتي ليه بقي انا كنت مصمم اعمل الليله دي
اومئت له برأسها وهي فرحه جدا مما فعله
وربط جده علي كتفه
فضالي: جدع زي ابوك وعمك، مبروك يا واد الف مبروك
وقف امامه وبدوره احتضنه وهتف: الله يبارك فيك يا جدي
//////////////////////////////////////ا
اليوم هو يوم فرحهم، الكل يستعد لذلك الحفل المهيب الذي اقامه العاصي الكبير في افخم فنادق القاهره ويأتي إليهم كبار رجال الدوله وكبار رجال الاعمال
عاصي وحمزه واحمد امام باب القاعه الكبيره يرحبون بالمدعوين و اذا به يقف بغضب اما تلك التي ظهرت امامه بفستان سماوي اللون ضيق علي جسدها، ذهب اليها وهو في قمة غضبه
حمزه: ايه اللي نزلك لوحدك وايه اللي انتي لابساه ده اصلا
غزل: والنبي ياحمزه تسكت، انا تعبانه ومش نقصاك
حمزه: ايه مش نقصاني دي يا هانم، ومالك تعبانه فيكي ايه
غزل: انت اللي مالك بس يا حبيبي بتزعق كده ليه
حمزه: انتي مش شايفه الفستان اللي انتي لابساه ولا ايه
غزل: ماله بس الفستان، ماهو طويل ومقفل خالص اهو
حمزه بغضب: ماله ايه، دانتي زي القمر فيه، الرجاله هايكلوكي بعيونهم ياغزل، اقعدي جنب امك هنا وعالله تتحركي، انتي فاهمه؟
غزل: حاضر يا حمزه حاضر
دق علي كتفه اخيه ليلتفت اليه
عاصي: يلا يا حمزه عشان نطلع نجيب البنات من فوق
حمزه: ماشي يلا
وصعد هو اخيه وصديقه إليهم، دلفوا اليهم الغرفه وامسك عاصي تيا بفستانها الملائكي واتجه بها للخارج، فعل احمد مثله مع دانا، كما خرج بعدهم حمزه وهو يمسك ليا ولكن ما اثار فضول ذلك العاصي الكبير هو انه لم يري زوجته حت الان
خرجوا هم الاثنان بعد ان ذهبوا
وهتفت دارين: ههههههههه والله انتي جبانه، بتستخبي منه زي الاطفال
غمزه: اسكتي يا دارين، ده ممكن مايخلنيش احضر فرح بناتي لو شاف الفستان ده، انا مش عارفه ازاي سمعت كلامكم بس وجبته
دارين: هههههههههههه طب يلا بينا نلحق الزفه يلا
/////////////////////////////////////ا
بدأ حفل الزفاف واخذ كل عريس عروسته من ابيها ومازال هو يبحث عن تلك المختفيه عن اعينه
عاصي: بوده مامي فين، انت ما شوفتهاش؟
بوده: لاء يا بابي، اوعي بقي انا هاروح اتصور معاهم
وقف احمد خلفه: يلا يا عاصي المأذون جيه عشان يكتب كتاب عدي ودانا
عاصي: هه طيب هي مراتك فين، ما شوفتش غمزه؟
احمد: دارين وغمزه كانوا لسه قاعدين هنا تلاقيهم راحوا الحمام ولا حاجه
عاصي وهو يتلفت حوله: طيب يلا بينا
_اطلعي بقي يا ختي، هتفضلي مستخبيه تحت الترابيزه كده؟ :هتفت بها غزل الجالسه بجانبها
غمزه: اسكتي خالص انتي وهي، والله المجنون ده لو زعقلي ولا عمل حاجه تكسفني، ذنبي هيبقي في رقبتكم
جلس عدي امام احمد ووضع يده في يده وكان الاخوان شهودا علي عقد القران وسط فرحة ابيهم، واخيرا صاح المأذون بجملته الشهيره: بارك تلله لكما وبارك عليكما وجمع بينكم في الخير، ليجذب عاصي الصغير ذلك المنديل بمرح وهو يهتف للشباب
عاصي الصغير: عدي اتجوز يا جدعاااااان، ليحملوه الشباب بين يديهم وتصيح الزغاريط ويبدأ الdj في صيحات الاغاني
التفت عاصي الي حمزه بغضب وهتف: الله هي غمزه فين، انا مش شايفها من الصبح
حمزه: في ايه يابني، ماهي واقفه مع غزل والعرايس هناك اهي
كانت تقف معطيه له ظهرها واذا بها تجد من يجذبها ويلفها اليه بقوه
غمزه بخوف: عععععاصي والنبي اعمل اللي انت عايز تعمله بعد الفرح بس سيبني افرح ببناتي والنبي
عاصي وهو منبهر من جمالها: يخرب بيت جمال امك احمر يا غمزه، احمر لاء واكمامه تل كمان
غمزه: والله تحتيه بدي، ايدي مش باينه اهو، بس عشان خاطري ماتعملش حاجه الا بعد الفرح
عاصي: امشي روحي اقعدي علي التربيزه اللي انا قاعد عليها وماتتحركيش من جانبي، انتي فاهمه؟
غمزه: طب خليني مع البنات شويه
عاصي بصوت شبه مرتفع: يلا يا غمزه
ذهبت من امامه وحي محنية الرأس وجلست بجانبه الي ان انتهي الحفل اخيرا وجذب زين تيا ليصعد بها الي جناحهم بينما ترك ذلك العاصي الجميع خلفه، من يذهب يذهب ومن يجلس يجلس، وجذب تلك المسكينه من خلفه يذهب خارج القاعه متجه الي ريسبشن الفندق
غمزه: انت موديني علي فين، طب استني لما البنت تطلع الجناح بتاعها
عاصي: تعرفي تسكتي خالص، وقف اخيرا امام موظف الاستقبال وهتف: لو سمحت عايز احجز جناح
الموظف: تحت امر حضرتك يا فندم، كام ليله
عاصي: ٣ ليالي
اندهشت هي مما قاله ووقفت تنظر امامها كمن سقط عليها دلو ماء كبير وبعد ان اخذ منه المفتاح امسك يدها واتجه بها الي المصعد ودلف بها داخله
عاصي: اقفلي بوؤك، مالك مصدومه كده ليه؟
غمزه: انا، انت بتهزر صح، بنتك فرحها النهارده وانت بتحجز جناح ٣ ليالي، طب هطمن علي بنتي امتي
عاصي وهو يحملها ويخرج بها متجه الي جناحهم: عايزه تطمني عليها ازاي، هي مع حبيبها دلوقتي، ركزي انتي بقي مع حبيبك شويه بالفستان اللي جنني ده
غمزه بعد ان دلف بها الي داخل الجناح: اوعي تقرب من الفستان، انا مش معايا لبس هنا، لو اتقطع هالبس ايه؟
عاصي وهو يقترب منها ويحتضنها جيدا: مش مهم خالص لبس يا حبيبتي، اصلا مش هانحتاجه في حاجه
ليحملها مره ثانيه ويتجه بها الي الفراش ليتمم ليله من لياليهم التي لم تنتهي ابدا الا بكل حب
///////////////////////////////ا
واخيرا دلف بها الي جناحهم وهو يحملها علي ذراعه بفستانها الابيض ويغلق الباب من خلفه وينزلها امامه بكل رقه
زين: مبروك يا حبيبتي، اخيرا بقيتي معايا وفي حضني،
تعالي يا حبيبتي وانا هاساعدك
اقتربت منه في هدوء وبدأ هو يفك طرحتها وحجابها وهو يمطرها بقبلاته الحاره جدا ثم التفت خلفها حتي يجذب بيده سحاب فستانها وهو يذيب كل الجليد التي تتسلح به امامه ليسقط الفستان من عليها ويحملها بين يديه ويتجه بها الي الفراش
ليبدأوا سويا حياتهم بكل حب وشوق عاشق متيم لأبنة العاصي
****تمت****

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية مغامرات ابناء العاصي)

في نهاية مقال رواية مغامرات ابناء العاصي الفصل الثامن والثلاثون 38 بقلم كنزي حمزة نختم معكم عبرالمجد برس

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى