منوعات

حصري قراءة رواية حدث في ليلة ما الفصل الثالث عشر 13 بقلم ميرفت السيد

من خلال موقع المجد برس تستعرض معكم في هذا المقال ،رواية حدث في ليلة ما الفصل الثالث عشر 13 بقلم ميرفت السيد ، لمزيد من التفاصيل حول المقال تابع القراءة

رواية حدث في ليلة ما الفصل الثالث عشر 13 بقلم ميرفت السيد

رواية حدث في ليلة ما البارت الثالث عشر

رواية حدث في ليلة ما الجزء الثالث عشر

حدث في ليلة ما

رواية حدث في ليلة ما الحلقة الثالثة عشر

بمكتب الطبيب جلس الجميع بقلق وهم ينتظرون اجابته على أسئلتهم حول حالة قاسم فقال:مش هاخبي عليكم دي جلطة في القلب وحالته حرجة جدا احنا عملنا كل الي نقدر عليه وبانتظار انه يفوق ونشوف استجابته للعلاج
مجد:ولو سفرناه؟
الطبيب:ملوش لزوم ومجهود السفر غلط ومش هيعملوا اكتر من الي عملناه
عاصم: يعني في أمل بشفائه؟
الدكتور :اكيد طبعا في امل وربنا قادر على كل شيء
عماد:شكرا يادكتور ياللا بينا نطمن تالين
كانت تالين تجلس باستسلام خارج غرفة والدها وبجوارها منيرة تواسيها حتى طمأنها عمها
فقالت:الحمدلله يعني هايبقى كويس صح
مجد:ان شاء الله ادعيله
عماد:مفيش #بقلم_مرفت_السيد داعي لقعدتك هنا ياللا على البيت وبكرة هاتشوفيه
تالين:لأ مش هاسيبه لوحده
عاصم : يابنتي روحي معاهم وانا هابات هنا معاه
مجد:ياللا ياانسة تالين عشان ترتاحي
اقتنعت تالين بكلامهم وغادرت المستشفى هي ومنيرة وعماد بسيارة مجد الذي اتجه بهم الى منزل عاصم
قالت منيرة بدهشه :يااستاذ مجد انت عارف الطريق ازاي من غير مااقولك احنا ساكنين فين
مجد : عماد قالي على عنوانكم
نظر إليه عماد باستنكار فغمزه مجد فاثر الصمت
ترجلت تالين ومنيرة وذهب عماد ليشتري لهما الطعام ومجد يجلس بالسيارة بانتظار عودته وكان مجد يراقب تالين وزوجة عمها وهما بطريقهما الى المنزل ولكن تالين كانت تشعر بالضعف من كثرة البكاء والحزن وكانت ستقع ولكن مجد غادر سيارته وامسك بها بسرعة
ثم حملها وصعد بها خلف منيرة قابلهما فخر على السلم فساعد مجد حتى وضعاها بفراشها وهي تأن بضعف وتقول بابا حبيبي ومجد ينظر اليها بحزن وهو يشعر بالذنب وفخر يدثرها بالغطاء
استفاقت تالين ونظرت حولها ثم شعرت بالحرج وهي ترى مجد يجلس بجوارها وفخر يضع عليها الغطا
فقالت :انا كويسة ياجماعة شكرا
مجد:اجيبلك دكتور؟
تالين:لا انا عاوزة انام
منيرة: سيبوها ترتاح تعبناك يااستاذ مجد
شعر مجد بالحرج فغادر الغرفة الى باب المنزل وقال لمنيرة وفخر: دة الكارت بتاعي لو احتجتم اي حاجة احنا اهل وارجوكم ماتترددوش
منيرة بامتنان: تسلم ياابني في رعاية الله
بمجرد مغادرته جلست منيرة بجانب تالين وهي تحتضنها بحب حتى تاكدت من انها تغط بنوم عميق فغادرت #بقلم_مرفت_السيد الغرفة بهدوء
فخر:مين دة ياماما و عمي اخباره إيه انا كنت جايلكم بس الولد ابني تعب شوية ووديناه للدكتور
منيرة :ماله ابنك ومكلمتنيش ليه
فخر:ياستي انتو في إيه ولا في إيه
منيرة: شوية وهاطلع اتطمن على ابنك
فخر:عمي عامل ايه
منيرة:ادعيله ياابني
قاطعهم طرقات على الباب كان دليفري محملا بالطعام واخبرهم بانه مدفوع التمن اخذته منيرة وهي تقول: ربنا موقف لتالين ولاد الحلال
ولنت يابني تعالى تشوف ابنك وبالمرة اصالحك على مراتك
ابتسم فخر وشعر بالسعادة :ماشي بس غلطيها وانا لازم ارفض الأول عشان تتعلم الأدب
منيرة: حاضر يااخويا دة انت عنيك طلعت قلوب اول ماقولتلك اطلع قدامي
بسيارة مجد قال عماد:مجد انت عرفت عنوان تالين ازاي
مجد:انا ليا طرقي متسألش ياعماد
عماد بسخرية:والله ماشي يامجد وبالنسبة لتصميمك على انها متسافرش دة برضه ماسالش عليه
مجد:عماد مبحبش الي يتذاكى عليا هي ديزاينر ممتازة فمتشغلش دماغك عليا ياللا وصلنا بيتك انزل
عماد #بقلم_مرفت_السيد وهو يغادر السيارة :هعمل نفسي مصدقك سلام يابن الدهبي
اتجه مجد الى شركة الدهبي حيي قام بمراجعة بعض الأوراق ثم اتجه الى شاليه باسم الذي قام بشراؤه مؤخرا عن طريق مساعده والذي قام بتجهيزه وفرشه حتى اصبح من ارقى الشاليهات باثاث فاخر
توجه مجد الى غرفة النوم التي جمعته بتالين وهو ينظر الى الملاءة التي امر بغسلها ووضعها على الفراش نظر مجد حوله ثم انده الى الخزانة وأخرج الوشاح والسلسلة التي كانت تالين ترتديهما ليلتها ووضعهما على الفراش واستلقى وهو يفكر ويفكر بشيء واحد تالين ومهما حاول ان يبعدها عن رأسه كانت تقتحم افكاره بشدة حتى اصبح من الصعب عليه ان يغفى وجافاه النوم وهو يفكر بكل ماحدث بينهما
قال محدثا نفسه:انا هاحاول اعوضها بدون ماتحس وهاحميها واظن كدة ابقى كفرت عن غلطتي
وبالنهاية استسلم للنوم كحال الجميع
وبالصباح توجهت تالين الى المشفى بصحبة فخر ومنيرة وهناك وجدا فارس وعاصم يتحدثان مع الطبيب
تالين:فارس عمي بابا عامل ايه النهاردة يادكتور اقدر اشوفه
الدكتور :طبعا تقدري واتطمني هو بخير عدت مرحلة الخطر بس زي ماقلت ليكم الزيارة بدون انفعال
تالين :الحمد لله
فارس :تالين امسكي نفسك وبلاش انفعال قدامه
تالين:متخافش انا والله ماهعيط حتى
سارت الأمور بخير بالمستشفى وشعر قاسم بالتحسن بمجرد مارأى تالين وشعر بحبها ولهفتها عليه
اضطرت تالين لتأجيل سفرها حتى يتماثل والدها للشفاء وكان عماد ومجد ويوسف وكل زملاء تالين وأصدقائها يزورنها ويتصلون بها
حتى خرج قاسم من المشفى ولكن حذرهم الطبيب من تعرضه لأي ضغط عصبي وعدم بذل اي مجهود والانتظام بالعلاج
فقررت تالين ان تعود للاقامة مع والدها
وعادت الحياة تدريجيا الى وتيرتهاوعادت تالين الى عملها وانشغل مجد باحدى الصفقات التي تطلبت منه السفر الى امريكا ولم تعد تراه تالين فكلا منهما مشغول بحياته باستثناء شعور تالين بدوخة باستمرار كانت تتجاهلها
اجتمعت تالين بعماد ويوسف واخبرتهم بأنها مستعدة الان للسفر فوافقا وحددا الموعد بدون ان يستشيرا مجد فالوصول اليه بعد سفره اصبح بمنتهى الصعوبة
بعد تحسن حالة قاسم خاصة بعدما شعر بحب عائلته وكانو يزورونه باستمرار
وبينما هم مجتمعون قالت تالين:ياجماعة انا مضطرة اسافر بعد مااتطمنت على صحة بابا واتطمنت اكتر انكم جنبه لازم اتفرغ لشغلي
قاسم:لو دة هايسعدك يابنتي سافري واتطمني انا بخير
وكذلك #بقلم_مرفت_السيد باقي العائلة تمنو لها التوفيق بينما شعر فارس بالحزن ولكنه صمت ولم يتكلم
حتى جاء يوم السفر رفضت تالين ان يقوم الجميع بتوصيلها فهي تكره الوداع ولكن فارس أصر على توصيلها وتناول الطعام بمطعم المطار لحين وصول الطائرة ولكنها اخبرته بانها تعاني من غثيان باستمرار ولكنه أصر بشدة وبينما هما ياكلان قال فارس:تالين انا عاوز اقولك ان….
*خير يافارس قول
:تالين انا خايف اضايقك
*انا مرهقة ومصدعة قول على ظول
: حاضر حاضر تالين انا عرفت اسم الشخص الي عمل فيكي كدة وهو غايب عن وعيه
*اييييه عرفته؟
:ايوة انا مابطلتش تحقيقات بالموضوع دة رغم ان نور وباسم حتى دوللي مكانوش يعرفو اسمه كل الي يعرفوه انه قريب صاحب نور الي اسمه اسر وانا بعد عذاب وصلت لاسر دة لانه عزل وقطع علاقته بالشلة دي وقفل اكونتاته وفير ارقامه ونور متعرفش غير اسمه هو بس متعرفش حتى اسم ابوه وبعد ماوصلناله لأن نور شافته بالصدفة وهو نازل من عمارة وسالت البواب واتاكدت ان ده محل سكنه وجت بلغتنا لأنها خايفة من تورطها بالقضية دي المهم عملنا شوية تحريات وعرفنا ان الي استغت دوللي ونور انه سكران وجابوه ليكي يبقى ابن عمه
*ياااه يافارس دة انا كنت بدأت افوق وانسى
ليه كدة دة انا تعبت عشان اتعايش
:عارف بس كان لازم اقولك وانتي ليكي القرار
تالين الشخص الي عمل كدة اسمه…..

يتبع…..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية حدث في ليلة ما)

في نهاية مقال رواية حدث في ليلة ما الفصل الثالث عشر 13 بقلم ميرفت السيد نختم معكم عبرالمجد برس

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى