منوعات

حصري قراءة رواية العاصي الفصل السابع والثلاثون 37 بقلم كنزي حمزة

من خلال موقع المجد برس تستعرض معكم في هذا المقال ،رواية العاصي الفصل السابع والثلاثون 37 بقلم كنزي حمزة ، لمزيد من التفاصيل حول المقال تابع القراءة

رواية العاصي الفصل السابع والثلاثون 37 بقلم كنزي حمزة

رواية العاصي البارت السابع والثلاثون

رواية العاصي الجزء السابع والثلاثون

العاصي

رواية العاصي الحلقة السابعة والثلاثون

انها السابعه صباحا استيقظ الصغير في هذا الوقت ليجده بجوار متسطح علي وجهه غارق في نوم عميق بدء يحثه بيده لكي يستيقظ
زين:ميدو ياميدو قوم بقي وديني عند بابي انا عايس اثلي معاه ويجبلي ساي بالبن من القهوه
احمد بأفاقه غير مكتمله:شاي بالبن ايه بس يا حبيبي الساعه لسه سبعه نام شويه وبعدين هقوم بنفسي اجبلك انا الشاي
زين: طب مس عايس ساي بس خليني الوح اثلي الثبح معاه سامانه ثلي لوحده اثلا
احمد بأعجاب من تربية عاصي لصغيره:انت متعود تصلي معاه يا زين
زين:ايوه وكمان بابي معلمني اتوضي اساي قوم بقي وديني ليه
احمد:طب بس هو زمانه خلص صلي فعلا ايه رأيك لو تصليه معايا انا
زين: انت هتعلف ماسي نجلب بس بعد كده نلوح لبابي بقي ياميدو
احمد بضيق: ممكن تبطل تقولي يا ميدو وتقولي يابابي زي ما بتقوله انا ابوك مش هو
احني الصغير رأسه وبدا عليه الخوف:حاضل
احمد:يا حبيبي sory
متزعلش انا بس وحشتني الكلمه دي منك اوي ونفسي اسمعها علطول
ولكن لم يعطيه الصغير اي اجابه
احمد:طب ايه رأيك انا عاملك مفجأه حلوه اوي النهارده هاخدك ونخرج سوي ونروح الملاهي ونتفسح ان وانت بعد مانفطر
قفز الصغير من علي الفراش بفرحه :هيهههههههه هالوح الملاهي طب يلا بقي يا ميدو قوم عسان نلحق نلوح
احمد بسخريه:برضو ميدو طب قوم يا خويا نصلي ونفطر الاول وبعدين نروح
نزل به بعد ان صلو معا وجد والده جالس في غرفة مكتبه
زين:ثباح الخيل يا جدو
عبد الحميد:يا صباح الفل يا قلب جدو صاحي بدري ليه يا استاذ زين
زين:اناكنت بثحي بدلي لما بنام جنب جدو عبد اللاحمن وكمان لماكنت بنام عندنا في سقتنا جنب بابي كان بيثاحيني عسان نثلي سوي والنهالده ثليت انا وميدو سوي
عبد الحميد:برافو عليك والله يااحمد انا معجب اوي بتربية
البشمهندس عاصي لزين بصراحه نفسي تكافئه علي كل حاجه عاملها ليه
احمدوهو جالس بجوار ابنه علي الاريكه:والله يابابا وانا بصراحه هو راجل وجدع بس مش عارف اعمله ايه
زين:موت الناس الوحثه اللي كانو عايسين يخطفو مامي وغسل من مدلستهم
عبد الحميد بأستغراب:ناس مين دول يا زين
احمد:هو عاصي متخانق مع حد يا زين
زين:ايوه دول ناس وحثه اول ما نانا لوقيه هي ومامي وغسل مالجعو من السفل عند تيتا توحه جوم وكانو عايسين يخدوهم
بس بابي ضلابهم هو وحمسه وعمو سامح وثحابهم كلهم
وبعد كده جيه عمو خالد وقبض عليهم واخدهم القسم
عبد الحميد:طب يعني اتقبض عليهم فين بقي المشكله
زين:لاءه ماهما لجعو تاني ولاحو لمامي وغسل المدلسه الكبيله بتاعتهم وكانو هايخطفوهم بس بابي ضلبهم هو وحمسه وعمو حاسم خطيب اسلاء ثاحبة مامي
وبعدين لجعوهم البيت تاني وغسل ياعيني كانت بطنها بتوجعها اوي ومامي كانت نايمه كتير ونانا قعدت تعيط
لحد ما عمو حاسم جاب الدكتول واداهم حقن وبعدين مامي ثحيت بقي وغسل فضلت نايمه عندنا في السليل بتاعي لحد ما حمسه سالها وطلعها عندهم بس خفت بقي وكلسها بقي كبيل
عبد الحميد:هههههههه وايه حكاية غسل دي كمان
احمد:دي مرات حمزه يابابا وتبقي اخت مرات عاصي ومامتهم متجوزه الحج عبدرحمن
عبد الحميد:اه قولتلي طب انت لازم تتكلم مع عاصي وتفهم منه ايه حكاية الناس اللي زين بيقول عليهم دول ولو في حاجه لازم نساعدهم
احمد:اكيد طبعا هاكلمه ونشوف الحكايه ايه
التفتو الي الصغير وهو يمسك هاتفه ويضحك ليجد امامه في شاشه الهاتف وجه عاصي وعليه اثار النوم
زين:ههههههههه ثباح الخيل يابابي
عاصي بنوم:احلي صباح علي عيون حبيب قلب بابي صاحي من بدري ولا ايه
زين:ايوه و ثحيت ميدو كمان عسان يخليني اجي اثلي معاك بس هو قالي نثلي سوي النهالده عسان سمانك ثليت سوفت
يا ميدو اهوكان نايم ومس ثلي لسه
عاصي:نايم مين بس ياعم انا صليت الفجر في الجامع مع جدك وحمزه ولسه باحاول انام عقبال ماتصلي في الحرم واقولك يا حج زين
زين بكركررره:هههههههه انا حج سين ههههههه
احمد:صباح الخير يا هندسه وبعدين في حكاية الشاي بالبن اللي من القهوه دي كمان
اجبله قهوه منين انا دلوقتي نشرب فيها شاي بالبن
عاصي:هههههههه ياصباح الفل دي طقوس خاصه بينا احنا الاتنين وماتحولش تعمله في البيت عشان مش هايعجبه ووقت مايطلبه هاته وتعالي
احمد:اهههه بدأت تمسكني من ايدي اللي بتوجعني ماشي انا كده كده كنت ناوي اخرجه النهارده وبعد كده نبقي نيجي ياسيدي نشرب شاي بالبن من القهوه
زين:هيهههههههه خلي حمث يجيب الكلاسي يا بابي واستانني بقي علي باب الوكاله
عاصي:عيوني ياقلب بابي وهاخلي مامي كمان تعملك كيك شيكولاته ايه رأيك
زين:لاء يا بابي انا عايس ام علي
عاصي:هههههههه بتقولك هاتعملك الاتنين عسان خاطر عيونك
زين:هيههههههه طيب قولها اني هاجيب معايا بنت حلوه خالث لقيتها هنا بقت ثاحبتي سيها هي وغسل
اخذ منه والده الهاتف بغضب: ماشي يا عاصي ان شاء الله اخر النهار هاجيبه واجي نقعد معاك شويه مع السلامه
عاصي: تنورو في اي وقت سلام
التفت احمد اليه بغضب:انت مين قالك تقول كده احنا مش هانخد حد معانا
زين بغضب وصوت مرتفع:متسعقس انت سعلتها امبالح وانا مس سفوتها بعد كده انت ليه بتعمل معاها كده انا مس بحب حد يسعل ثحابي
جلس عبد الحميد ينظر اليهم بتسليه وصمت
احمد:صحبتك منين هاه هي مش قدك عشان تبقي صاحبتك وبعدين انت مالحقتش تقعد معاها عشان تصاحبها من اصله
زين:بث انا خلاث ثاحبتها وهي حلوه هي لاحت فين انا عايس العب معاها ومس عايس اقعد معاك عسان انت بتسعق ولما الوح عند بابي هاخدها معايا واخليه يخبيها مع مامي غمسه وغسل وانت تقعد هنا لوحدك بقي
وقف احمد مندهش من رد طفله العنيد عليه بينما تكلم جده اخيرا
عبدالحميد:طب ادام انت عارف بقي انها زعلانه ايه رأيك لو تروح ليها اوضتها وتصالحها وتخليها تنزل تفطر معانا
زين: ماسي بث انا مس عالف فين اوضتها
عبد الحميد:اوضتها جنب اوضتك اللي كنت نايم فيها انت وبابك انا هاخلي الناني تطلعك ليها
زين:ماسي يا جدو انا هاقلع اثالحها واخليها تيجي معايا الملاهي ولو انت مس موافق يا ميدو يبقي مس هالوح معاك وتوديني عند بابي بث
ثم جري من امامه وتركه مندهش علي ما تفوه به
عبد الحميد بعد ان اخبر الخادمه ان تصعد به: واضح جدا انه وارث العند من ابوه
احمد:انا لازم اظبطله دماغه دي
عبد الحميد:مالها دماغه انا شايف انه ماغلطش وقال الصح
احمد :والصح ان يمشي كلامه عليا
عبد الحميد: الصح ان اللي غلط يصحح غلطه بدل مايتمادي فيه
ترجلت معه علي الدرج وهو مسرع بها:التفت بنظراته يبحث عنهم
زين :الله هما لاحو فين انا كنت سايبهم هنا
دارين:طب تعالي نشوفهم في اوضة السفره كده
زين :بثلاحه انتو بيتكم كبيل اوي
دارين وهي تحمله وتدلف به اليهم: ههههههه بس ده بيتك انت مش بيتي انا كنت ضيفه هنا وخلاص هامشي صباح اخير يا انكل
لم يبالي ذلك اللعين لما تقوله وجلس يأكل طعامه براحه بعد ان جلس صغيره بجانبه
عبد الحميد: صباح النور ايه اللي انتي بتقوليه دا يا دارين تمشي تروحي فين ده بيتك ومش هاتخرجي منه الا وانتي عروسه
دراين:معلش يا انكل يا ريت تسيبني علي راحتي عشان مش عايزه اضايق حد ولا حد يتضايق مني
لم يهتم بكلامها ولاينظر اليها فقط يأكل طعامه بشراهه ويطعم ذلك الصغير الذي كان يكبت غيظه منه ولم يحتمل اكثر من ذلك فركله في قدمه واشار له ان ينحني له
زين:بطل اكل وقولها حاجه ثالحها ومس تخليها تمسي
احمد:بصوت منخفض وملامح منزعجه:يعني اعملها ايه ماتمشي انا مالي بيها
زين:لوقعدت انا هاقعد وهاقولك يا بابي ولو مسيت انا كمان هامسي ومس هاجي هنا تاني
نظر له بغيظ فذلك اللعين بدء يساومه بل كسب الجوله لصالحه
توجه اليها بنظره ورد ببرود تام
احمد:خليكي
ثم التفت مره ثانيه الي طعامه
انزعجت هي من هذا البارد الذي سوف يقتلها حتما
دارين بغضب:لاء معلش انا هارجع فيلتنا عشان كل واحد يبقي علي راحته
احمد بغضب اكثر:وعايزه تبقي علي راحتك اذاي بقي ان شاء الله اصلا مافيش بنت محترمه تقعد في فيلا طويله عريضه لوحدها الا اذا كانت عايزه تمشي علي حل شعرها
تفجأت هي مما تفوه به اوصل به الحد ان يشكك في اخلاقها
لم تسطيع الصمود امامه مره ثانيه فهو كل مره يتعمد ان يهينها ولكن هذه المره جرت الدموع علي وجنتيها امامه
وجرت الي الاعلي وهي تبكي بصوت مرتفع
وضع الصغير يده علي عينيه وهو يصيح:اف مافيس فايده
عبد الحميد:ايه اللي انت هببته ده اذاي تقول علي بنت عمك كده
احمد بلا مبلاه:انا مقولتش عليها هي انا بوضحلها ان البنت اللي بتقعد لوحدها الناس بتقول عليها كده
عبد الحميد: يابرودك يا اخي انت ايه يا بني ادم حرام عليك ياخي دي بنت ويتيمه ومن ساعة ماجات تعيش معانامن٣ شهور وانت عمرك ماسمعتها كلمه حلوه اتفضل اطلع صالحها واعتذر لها
احمد:بابا ماتكبرش الموضوع انا مش هاعتذر لحد ولو هي عايزه تمشي براحتها
عبد الحميد:كده طب يكون في علمك بقي انا بنت اخويا لو خرجت من البيت ده انا هاكون قبلها انت فاهم
احمد:يعني هاتسيب ابنك وحفيدك عشان خاطر الست دارين
عبد الحميد:ايوه يا احمد مانا اكيد مش هاسيبها تعيش لوحدهاعشان يجي واحد حمار زيك يقول علي بنت اخويا انا كلمه زي دي
ضحك الصغير بكركره وهويشير عليه بأصبعه
نظرله نظرة غيظ فأحني رأسه للأسفل سريعا
زين: انا كمان هالوح عندي بابي ومس هاقعد هنا
احمد بغضب:انت تخرس خالص انت السبب اصلا في اللي حصل ده
ادمعت عينه وانزلق من جانبه وجري علي جده
زين :وديني عند مامي وبابي يا جدو انا مس عايس اقعد معاه لوحدي
عبد الحميدبعد ان حمله علي قدمه :والله يا بني معاك حق
نظر اليهم بغضب ولكنه ليس امامه اي سبيل للنجاه من ذلك المأذق غير الاعتذار لهذه الدارين التي يعلم جيدا انها تريد ان تقتحم حياته
احمد:والمطلوب مني ايه دلوقتي
عبدالحميد :تطلع تصالحها ياكده ياهانمشي كلنا وخليك بقي قاعد في بيتك لوحدك
تنهد بانزعاج ثم وقف من علي مقعده بغضب متجه اليها وهو يسب ويلعن تلك الصغيره التي اقسم ان تمادت في ازعاجه سوف يبرحها ضربا
دق باب غرفتها ثم دلف اليها
وجدها تقف في غرفة ملابسها تضع اشيأها في حقيبة ملابسهاوهي تبكي بشده
احمد وهو يجز علي اسنانه بقوه:بتعملي ايه يادراين
دارين:ايه هو حضرتك مش شايف ولا ايه بحضر حاجتي عشان ارجع بيتي وعلي فكره انا مايهمنيش كلام الناس المتخلفه اللي بتقول عليه ده
امسكها من زراعها بغضب وعينه كالجمر وصاح بها:بقولك ايه يابت انتي رجعي حاجتك دي مكانها وحسك عينك تخلي ابويا يزعل مني انتي مش هاتمشي من هنا
الا علي بيت جوزك ده لو لقيتي حد يتجوزك اساسا
ولحد ما ده يحصل مالكيش دعوه بيا نهائي انتي فاهمه
شهقت هي من مسكته لها تريد ان تتملص من قبضته
رفعت عيناها الدامعه في عينه وصرخت:سيب ايدي هاتكسرها انا مش عايزه منك حاجه ابعد عني بقي لم يتركها ولكنه بدء يهزها في يده
احمد:مش قبل ما تردي عليا وتقولي فاهمه ولالاء خروج من هنا يادارين مش هايحصل
مش هاتيجي انتي يا بنت امبارح وتخسريني ابويا علي اخر الزمن ردي عليا فاهمه ولا لاء
دارين:فاهمه فاهمه اوعي بقي سيبني
دلف الصغير عليهم ليجدها تبكي بين يديه
زين:دالين انتي لسه بتعيطي انت مس ثالحتها ليه يا ميدو
احمد:لاء يا حبيبي صالحتها بس هي اللي دموعها قريبه ومش عايزه تبطل عياط
زين:كده طب يلا بقي بطلي عياط والبسي عسان تلوحي معانا الملاهي وبعدين اوديكي عند مامي عسان تسوفيها
نظر هو اليه بغضب:مش هاينفع يا زين دارين هاتقعد هنا عشان جدو مش يقعد لوحده
زين:بس انا قولت لجدو وهو فرح ووافق
دارين :معلش يا زين بلاش المره دي خليني انا هنا
زين:لو مس هاتيجي معايا انا هاسعل ومس هاجي هنا تاني عسان خاطلي يابابي خليها تيجي معانا
التمس هو طعم تلك الكلمه الذي ينجح ذلك الجرو اللعين في نطقها في الوقت الملائم حتي ينجح في اخذ ما يطلبه
احمد بوجه غاضب:قدامك عشر دقايق عشان تيجي معانا وقبل ماتعترضي دا أمر مش طلب
توجه للخارج والتفت الصغير اليها:يلا بقي بسلعه يا دلين دي مامي غمسه وغسل هايفلحو اوي لما يسوفكي
//////////////بقلمي/كنزي حمزه////////////////
استيقظ من غوفته لم يجدها بجانبه فعلم انها لم تنعم بالنوم مره ثانيه عندما علمت بمجيء صغيرهما فقرر النهوض ليبحث عنها و وجدها بالمطبخ
عاصي:هو حبيبي بيعمل ايه من الصبح كده في المطبخ
غمزه:صباح الخير اخيرا صحيت انت مش رايح الشركه ولا ايه
عاصي:لاء انا هاروح الموقع النهارده عشان اباشر الشغل انتي بقي بتعملي ايه
غمزه:بعمل كل حاجه زين بيحبها عشان لما يجي ياكل كل اللي نفسه فيه
عاصي:غمزه يا حبيبتي زين لسه ماشي امبارح ملحقش يبقي نفسه في حاجه هو قالك عايز ام علي بس
غمزه:ملاكش دعوه انت انا عارفه هو عايز ايه وهاعمله ليه
عاصي:طيب علي راحتك طب انا مش هافطر ولا انتي فكرتي في زين بس ولا ايه
غمزه:لاء انت مش هاتفطر الا لماتجبلي اللي قولتلك عليه
عاصي بعد ان اجتذبها الي احضانه :خلينا نصبر شويه كمان ياروحي
غمزه:عشان خاطري انا حاسبها باظبط شهر اهو
عاصي:حاضر يا حبيبتي هانزل اجيبلك اللي انتي عايزاه بس لو طلع صح هاخدك ونروح للدكتوره المستشفي
غمزه بفرحه:طب والشغل
عاصي:………ابوالشغل هو انا عندي كام غمزه يعني ثم تركها وسط سعادتها بحبه واتجه الي اسفل دون ان يخبر احد وجد والده يقف امام الوكاله فذهب اليه
فضالي:الله انت لسه بلبس البيت انت مش رايح الشغل زي اخوك ولا ايه
عاصي:لاء هاروح بس كنت رايح اجيب حاجات لغمزه وهاطلعها وبعدين هاروح الموقع مش الشركه
فضالي:حاجات ايه ماكنت خليت البت حسنه تجبلها اللي هيا عايزاه
عاصي :خلاص بقي مش لازم مانا نزلت اهو انت عايزني اعملك حاجه
فضالي:لاء يا حبيبي اخوك فتح ورص كل حاجه قبل ما يمشي
عاصي:طب انا هاروح اجيب ليها الحاجه عشان متأخرش
ابتاع لها ما تريد وملا تريد حتي لا يلفت نظر احد اليه ثم
رجع اليها مره ثانيه اخذت هي منه الاختبار ودلفت الي المرحاض وعندما خرجت
وجد وجهها كالجمره الحمراء وهي ممسكه به
عاصي:ليه كل ده خلاص مش عايزك تزعلي احنا هانروح للدكتوره ونشوف
غمزه:بس التحليل طلع ايجابي انا حامل
عاصي بفرحه ودموع وشوية حاجات متلخبطه:انتي بتتكلمي بجد ولا بتقولي كده عشان مزعلش
غمزه:يلا وديني دلوقتي حالا للدكتوره
عاصي:استني ماتجريش كده ولا تتحركي اي حركه سريعه من هنا ورايح كل ماتعوزي حاجه ولا تروحي حته تقوليلي
وانا اشيلك واوديكي ثم حملها واتجه بها الي غرفتهم وسط دموعهم وفرحتهم
ذهبو سويا الي الطبيبه التي.اكدت له انها حامل في اول اسبوع من شهرها الثاني
عاصي بعد ان حمد ربه وشكر الطبيبه:بس يعني يا دكتوره هي ماحستش بأي اعراض ذي غزل كده
الطبيبه:عادي في ستات كتير اعراض الحمل زي الدوخه والقيء والحاجات دي بتتأخر عندها او مش بتجيلها خالص
وبعدين مشاء الله مراتك باين عليها جامده مش زي اختها
عاصي:ايه ده يعني مش هيغمي عليكي واشيلك واقعد جانبك وتدلعي عليا
ضحكت الطبيبه عليه ووجهت لها الكلام بعد ان لاحظت خجلها
الطبيبه:انتي مكسوفه ليه دا بيطلبها منك صريحه استغلي بقي الفرصه واقرفيه كل شويه الف مبروك وربنا يسعدكم
شكر عاصي الطبيبه واخذها ورجع بها الي البيت ورأهم فضالي وصعد خلفهم الي شقته
عاصي:سلامو عليكم يا بشر
روقيه وغزل:وعليكم السلام
فضالي :ايه يابني انت خدت مراتك وجريت بالعربيه ورحتو فين خضتني عليكو
روقيه:ايه ده انتو كنتو بره دانا بحسبكم نازلين من شقتكم
عاصي:استنو بس كده تعالي يا حبيبتي اقعدي عشان ماتتعبيش بصو انا عندي ليكم خبر حلو كلكم مستنينه
فضالي بفرحه:انطق يا عاصي وقول علطول
عاصي:اخيرا وبعد طول انتظار ومرور سبعة اشهر من زوجنا اخبركم بان مدام غمزه العاصي زوجتي المصون حامل
روقيه بفرحه اجلبت دموعها:بجد الف مبروك يا حبيبتي
غزل:الله دا احلي خبر يا حبيبتي مبروك يا غمزه
فضالي : بس اسكتو محدش يقول حاجه ربنا يحفظك ويكملك علي خير يابنتي الف مبروك ياغاليه يا مرات الغالي…

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية العاصي)

في نهاية مقال رواية العاصي الفصل السابع والثلاثون 37 بقلم كنزي حمزة نختم معكم عبرالمجد برس

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى