منوعات

حصري قراءة رواية الطفله والناضج الفصل السادس 6 بقلم إيلا ابراهيم

من خلال موقع المجد برس تستعرض معكم في هذا المقال ،رواية الطفله والناضج الفصل السادس 6 بقلم إيلا ابراهيم ، لمزيد من التفاصيل حول المقال تابع القراءة

رواية الطفله والناضج الفصل السادس 6 بقلم إيلا ابراهيم

رواية الطفله والناضج البارت السادس

رواية الطفله والناضج الجزء السادس

الطفله والناضج

رواية الطفله والناضج الحلقة السادسة

بعد مرور اربع سنوات
اصبحت رجاء فتاه راشده وازادت جمالا وانوثه ..
أما سعد فقد قلل جيئه اليها وأصبح يهتم بدراستها فقط دون التقرب منها كما كان يفعل .
وذات يوم كان يعمل على بناء قرية جديده ..ليأتيه اتصال يصدمه عندما علم بأن زوجته توفية في حادث سير..
اصيب بعدها باكتئاب حاد ولم يعد يرغب برؤية أحد..
لتتدخل رجاء ترغب برد الجميل له فهي أصبحت موقتة بأنه لن يراها الا كأبنته فقط
ام سيف يابني مينفعش اللي بتعمله بروحك ده. سعاد ربنا يرحمها انت كده هتحصلها ارحم روحك..
سعد ياريت يا ام سيف ياريت الحقها وارتاح انا فبعدما مبقاش للحياة دي اي طعم..
واحنا روحنا فينا ياابيه كان هذا صوت رجاء الرقيق وهي تحمل صينية الطعام بيدها ..وتجلس مقابلة له..
سعد أدار وجهه بغصه..
رجاء احنا محتجينك جمبنا ياابيه والا نستنا خلاص
ابيه طنط سعاد الله يرحمها رحت عند ربنا اللي احسن مني ومنك ..ومينفعش تعمل بروحك كده دي حتى هتزعل لو شافتك بالحال ده.. ابيه عشان خاطري كل حاجه انتي بقالك من ساعة ما طنط سعاد اتوفت وانت بتاكل بالعافيه حرام كده والله حرام… ياابيه مينفعش انت عاوز تموت روحك…
نظر إليها بتفاجأ متى كبرت طفلته الصغيره وأصبحت تستطيع أن تواسي غيرها…
ليسمع صوتها الهادئ عشان خاطري ياابيه كل حاجه مينفعش كده لتأخذ القليل من الطعام تحاول اطعامه ليستجيب لها وسط دهشة ام سيف التي تبتسم لتلك الصغيره وتمسح على ظهرها بحب هامستا ربنا ميحرمنيش منك ياحبيبتي
بادلتها الابتسام وهي تهز برأسها..
بعد مرور اسبوع ومع اهتمام ام سيف ورجاء بسعد استعاد عافيته واستطاع أن يلملم جراحه ليعود للعمل مرة أخرى..
ذات يوم عاد متأخرا إلى المنزل ليسمع صوت رجاء العالي..
طرق الباب عليها لتفتح يغضب
رجاء بحرج أبيه انا اسفه صوتي عالي مش كده.. مكنتش اعرف إنك رجعت
سعد بتكلمي مين .
رجاء بحرج لا مش بكلم حد
سعد بتحذير بتكلمي مين وبتتخنقي معاه كده..
رجاء بصراحه يا ابيه انا بكلم عمتو..
سعد باستغراب وايه اللي فكرك فيها..
رجاء عشان الورث بتاعي يا ابيه
ورث ايه يابنتي هو انا منقص عليكي حاجه..
مش قصدي والله بس دي حقي وانا مستحيل أتنازل عنه كفايه المر اللي عشته بسببها هي وجوزها
يابنتي..
رجاء معلش يا ابيه انا مش هتنزل عن حقي مش انت ربتني على كده..
سعد بابتسامه هو انتي كبرتي أمته .
رجاء ابتسمت له بخجل لتسمعه يقول اعملي اللي يريحك وانا هبعتك على محامي شاطر يخلصلك كل حاجه
رجاء بحماس متشكره اووووووي
بعد مرور سنه اخذت رجاء حقها من عمتها لتقرر التحدث مع سعد للمره الاخيره
رجاء ابيه
سعد ايووا يارجاء في حاجه..
رجاء انا عاوزه اكلمك بحاجه بس مكسوفه
سعد يابنتي اتكلمي مكسوفه من ايه
رجاء انا بصراحه عاوزه اتجوز
سعد هو في حد معين بحياتك..
رجاء ايواا فيه..
سعد وهو بيحط النظاره بتاعته والمخططات اللي بيراجعها على جنب وبيبص ليها باهتمام طيب هو مين انا اعرفه ..
رجاء اه تعرفه
سعد باهتمام عنده كم سنه دارس ايه ومؤهلاته ايه..
رجاء عنده ثمانيه وتلاتين…
سعد مش كبيره عليكي..
رجاء لا ابدا ده احسن سن وهو بيحبني ومتفهم حدا مهندس وبيشتغل..
سعد بابتسامه ياه شوقتني اشوفه هو انت اعرفه منين
رجاء بابتسامه هو قدامي اهو ..
سعد بغضب رجاء بلاش هزارك ده.. واتفضلي امشي على اوضتك
رجاء أبيه انا هقولهالك لأخر مره انا بحبك ..بحبك ومش هتخلى عنك ابدا والله لو هفضل جمبك العمر كله بس انت بص ليا … حس باللي جوايا انا بحبك بجد..
سعد انتي يابنتي عارفه انتي بتخرفي بتقولي ايه..
عارفه وفهمه كل حاجه ومش هتهلي عن حلمي الوحيد انت حلمي ياابيه انا عاوزه اكون بحضنك عاوزه اكون مراتك ياابيه انا سبت كرامتي على طرف عشان عارف انك مش زي اي حد انت هتحس بيا وبمشاعري يا ابيه انت مش هتستغل الضعف اللي بحسه تجاهك صدقني لو بأيدي مش هضغط عليك كده بس انا بحبك وقلبي ده مش بايدي يا ابيه لتدمع عينها وتقول برجاء حس باللي جوايا من وانا عيله بقالي اتطنعشر سنه وانا كتمه الحب ده عشان انت متزعلش بس خلاص انا مبقتش قادره..
سعد احنا مننفعش لبعض يابنتي انتي زي بنتي ولا يمكن اشوفك غير كده..
طب اديني فرصه وحده شوفني من حته تانيه ارجوك..
حتى ولو شفتك غير كده برضو مننفعش لبعض..
لسه ليه بتقول كده ايه بتسد كل الطرق في وشي ياابيه ارجوك فكر بيا مش انت بتحبني وعاوز سعادتي انا سعادتي انا اكوف فحضنك متبعدنيش عنك عشان خاطري
يابنتي انتي لسا صغيره وانا راحل مبخلفش ومش هاخد بذنبك كفايه سعاد اللي اتحملت عيبي لحد ما ماتت
عيب ايه يا ابيه هيب ايه الحلقه دي من عند ربنا لما ربنا يريد هتكون ولو ربنا مش عاوزه مستحيل تحصل وافرض اتجوزت وخفلت هبقى مبسوطه كده اكيد لا انا سعادتي هتكون بالقرب منك.. ولو على العيال اديني فرصه تكون انت ابني وجوزي زي مكنت دائما ابوي وأخوي
بضحكه عاوزه تكوني امي يارجاء..
ابيه انا مبهزرش عشان خاطري فكر بكلامي ولو مره وحده بس انت بحبك والله بحبك…
مع مرور الوقت استطاعت إقناعه بالزواج ليتم عقد قرانهما بحفل بسيط لم يحظر سوى بعض اصدقائهما المقربين جدا…
عشات معه رجاء اجمل ايام حياتها وهي بين يدها حتى اتي يوما كان بالنسبه لرجاء اسعد يوم..
اما بالنسبه لسعد فهو أتعس يوما مر عليهم
عاد سعد من العمل ليجد ام سيف تنتظره بابتسامه حمد الله عالسلامه يابني
سعد الله يسلمك ايه سر الابتسامه دي النهارده ..
ام سيف بسعاده مفيش فرحانا اني شوفتك..
سعد بابتسامه طب ربنا يفرحك اكتر هي رجاء فين..
انا هنا في الاوضه ياحبيبي تعالي
دخل الاوضه واتفاجأ بيها مزينتها وعمله قعده لطيفه..
سعد بابتسامه ايه سر القعده دي..
رجاء احزر لو عرفت هديك مكافأه قرب منها بتسائل.
ممممم مش عارف بس تصدقي الفضول هيموتني. واعرف هااا بقى في ايه..
رجاء بحماس وهي بتتنطط انا حامل..
وقف دقائق يستوعب كلامها ده..
قربت منه رجاء في ايه ياحبيبي مالك..
سعد انتي ايه..
رجاء انا حامل ياحبيبي..
لتصدم بتلقي صفعه على وجهها جعلتها ترتمي أرضا من مين يا****
خرجت صرختها بألم لتنظرت إليه بصدمه ..
سعد حامل من مين يارجاء هااا ابن مين اللي فبطنك..
لن تستطيع التفوه بكلمه هل هو الأن يشك بها..
كيف ..
ولماذا.
الم تكن تربيت يديه..
كيف له أن يشك بها..
اقترب منها وجذبها بقوه لتصرخ بألم وحرقه سيبني يا سعد انت اتجننت
ايوووا اتجننت وابقى مجنون اكتر لو سبتك تدبسيني بالمصيبه دي.. ابن مين ده
لتتدخل ام سيف تحاول أبعاده عنها برجاء يابني ..ابعد سيبها دي تعبانه ولسا حامل جديد..
انتي ياأم سيف انتي بتدافعي عنها..
رجاء بدموع انت بتشك فيا ياسعد بتشك فيا انا دنا تربيتك ياسعد انت اللي مربيني ازاي ازاي تشك فيا كده..
لتقول له ام سيف سيبها يابني والله ده ابنك ..ابنك انت..
دفعها وهو مغيب ليغادر ويتركها تبكي بحرقه..
وقبل اي شيئ ذهب إلى المستشفى وأحرى التحاليل والفحوص ليعلم بأنه سليم ويستطيع الانجاب .لم يصدق ماسمعه ليعيد التحاليل مرات ومرات حتى ايقن بأنه معافا..
ليعود بعد أيام يبحث عنها لكنه لم يجدها في الشقه…
حاول الاتصال بها مرارا لكنها لم تجيب على اتصالات حتى أنها اغلقت هاتفها النقال..
ليتصل بام سيف التي أخبرته بأنها في المزرعه التي التقى بها اول مره لذهب مسرعا إلى هناك..
كانت تهتم بالورود بعنايه .
ازيك..
كويسه..
وحشتيني
بصت ليه بعتاب وكملت شغلها..
بقولك وحشتيني والا انا موحشتكيش..
جاي ليه ياسعد جاي عشان وحشتيني..
مش انا خاينه..
دنا الغبي.
منا عارفه.
والله.
اه عارفه انك غبي..
بضحكه طب كويس والغبي ميتعتبش عليه..
بس انا بعتب عالغبي..
طب واللي يحبك
انت عمرك ماحبتني..
والله بحبك.
نزلت دموعها وبصت فعنيه عاوزه تصدقه..
متقولش حاجه مش حاسس بيها ياسعد
بس انا حاسس بيها جدا..انا كنت قبل عايش بكدبه ولما عرفتك بقيتي الحقيقه الوحيده الجميله بحياتي..
مش فاهمه .
سعاد..
بضيق مالها
بحزن هي اللي كانت مبتخلفش ومعيشاني طول العمر بالذنب عشان هي عايشه معايا ومتحمله عيبي .
يعني انت اتاكدت اني حامل في ابنك .
بحبك..
متغيرش الحديث..
بقولك بحبك يارجاء وعارف اني ظلمتك بس مش يستاهل فرصه تانيه..
بدموع بس انت شكيت فيا..
عشان غبي ومبفهمش..
وضربتني..
ياريت ايدي اتكسرت وماتمددتش عليك.
متدعيش على نفسك..
ليه..
هو كده متدعيش على نفسك خلاص..
طب صلفي يا لبن بقى ولا ايه
مممم لا لسه .
لسه ايه..
لسه مش صافي ..
طب نعمل ايه عشان يبقى صافي..
ممممم قولي بحبك تاني..
بص المرادي وانت باصص فعنيا عايز احسها اوووي
والله بحبك وحيات اللي فبطنك اللي طول العمر كنت بحلم بيه بحبك شكرا لوجودك في حياتي شكرا عشان انتي اجمل حاجه فحياتي عشان انتي عوض ربنا عن السنين اللي عشتها بالمر .رجاء انا بجد بحبك اوووي ومش عايز حاجه من الدنيا دي الا انك تفضلي جمبي لحد اخر يوم فعمري..
وانا عمري ماهسيبك ياسعد انت روحي انت بحبك بحبك اوووي ومش عايزه حياتك انت مش فيها
تمت بحمد الله

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية الطفله والناضج)

في نهاية مقال رواية الطفله والناضج الفصل السادس 6 بقلم إيلا ابراهيم نختم معكم عبرالمجد برس

مقالات ذات صلة

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى